Medlem som önskar få ett ärende behandlat vid föreningsstämma ska skriftligen anmäla detta senast fem veckor innan stämman eller inom den senare tidpunkt styrelsen kan komma att besluta (Stadgarna 2018, § 13).

Motionerna kan skickas in enl ovan antingen via Hemsidan/kontakt eller i pappersform i Styrelsens brevlåda i hus 109.

För att undvika motioner som är ofullständiga eller är svåra att tolka, har Styrelsen tagit fram en motionsmall:

  1. Rubrik
    Skriv en tydlig och sammanfattande rubrik som säger vad motionen handlar om. Rubriken ska kunna användas i föredragningslistan till årsmötet och i protokollet från årsmötet.
  2. Bakgrund
    Anledningen till varför motionen behöver ställas. Ange relevanta bakgrundsfakta, dels för att tydliggöra problemet men också för att underlätta för dem som senare läser motionen och beslutar i ärendet.
  3. Motivering
    Berätta varför finns det ett behov för Styrelsen att bifalla motionen?
  4. Förslag till beslut, yrkande
    Föreslå en lösning på ärendet och diskutera hur lösningen svarar mot behovet. Lämna förslag på eventuella riktlinjer för genomförandet samt om möjligt förslag på alternativa genomföranden.
    Beskriv ditt förslag till beslut, yrkande. Enligt din rekommendation vad exakt skall beslutas? Skriv ”att”-satsen så tydlig att den skulle kunna tas med i ett beslutsprotokoll. Den ska vara så klart formulerad att den inte kan misstolkas.
  5. Undertecknande
    Skriv datumet och underteckna motionen med ditt namn.